COMENIUS FINAL
W dniu 18.06.2014r. w naszym liceum odbyło się podsumowanie projektu WOW. Z tej okazji zorganizowano warsztaty związane z postacią naszej bohaterki - Królową Boną. Po krótkim wprowadzeniu, rozpoczęły się konkursy, w ramach których: budowaliśmy smoka wawelskiego z warzyw sprowadzonych do Polski przez Bonę, układaliśmy puzzle przedstawiające portret władczyni, braliśmy udział w konkursie filmowym, a także testowaliśmy naszą spostrzegawczość, odpowiadając na pytania dotyczące zdjęć zrobionych podczas naszych podróży z Comeniusem.
Było przyjemnie i zabawnie. Wyłoniono też zwycięzców- klasę Ib. GRATULUJEMY!!!
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

Comenius final
On 18th June, 2014 there was a summary of Comenius project WOW in our school. There was organized a special workshop connected with our heroine - Queen Bona. After a short introduction, there were some competitions like: building a Wawel Dragon from vegetables brought to Poland by Bona, preparing a portrait of our ruler (jigsaw puzzle), taking part in a film competition and testing our perceptivity, answering questions relating to pictures taken during our Comenius trips.
It was nice and funny. But we also had the winners - class Ib. Congratulations!!!
Please, have a look at some photos.

Spotkanie w Pforzheim w Niemczech 1 -7.06.2014r.

Z pamiętnika wesołego podróżnika... cd.

Nasza podróż do Pforzheim rozpoczęła się w niedzielę 1.06 w Katowicach. Odbyliśmy ją autobusem rejsowym firmy „Sindbad” i na miejscu byliśmy w poniedziałek 2.06 o godzinie 11.00, po siedemnastu godzinach podróży. Mieliśmy już wcześniej zarezerwowany hotel „Europa”, w którym zostaliśmy zakwaterowani. Przywitała nas ładna, słoneczna pogoda, a więc po krótkim odpoczynku, poszliśmy na obiad i pierwszy spacer po mieście. Wieczorem natomiast udaliśmy się na wspólną kolację do restauracji ze wszystkimi uczestnikami projektu.

Wtorkowe przedpołudnie spędziliśmy w dwóch szkołach partnerskich z Pforzheim: Ottersteinschool i Bohrainschool. Zostaliśmy tam bardzo ciepło przywitani przez dyrekcję, nauczycieli oraz uczniów. Przerwę kawową mieliśmy w szkole Otterstein, natomiast w drugiej szkole zaproponowano nam przygotowanie lunchu wg oryginalnego niemieckiego przepisu i były to spazle, czyli danie podobne do znanych nam lanych klusek. Świetnie bawiliśmy się przygotowując spatzle na trzy różne sposoby. Lunch był doskonały. Wszystkim smakował! W godzinach popołudniowych byliśmy na spotkaniu podsumowującym cały projekt, obejrzeliśmy występy zespołów muzycznych oraz prezentacje multimedialne. Natomiast wieczorem dyrektor Ottersteinschool zaprosił nas na spacer po mieście. Pforzheim po zmroku wyglądało imponująco.

W środę zaplanowano dla nas wycieczkę do Vaihingen. Zwiedzaliśmy typowe miasto niemieckie z piękną średniowieczną zabudową. Podziwialiśmy kamienice, kościół protestancki, wały obronne oraz urocze uliczki.  A następnym słodkim punktem naszego programu było zwiedzanie muzeum cukierków w Kleinglattbach. Zrobiliśmy oczywiście zakupy, poprzedzone degustacją produktów.

Czwartek to z kolei dzień, który był poświęcony zwiedzaniu Heidelberga. Jest on znanym centrum turystycznym, istnieje tam najstarszy uniwersytet na terenie dzisiejszych Niemiec, założony w roku 1386. Zwiedzaliśmy tam gotycko-renesansowy zamek (Heidelberger Schloss) z XIII wieku z największą na świecie beczką na wino, rynek wraz z gotyckim kościołem św. Ducha z XIV wieku i ratuszem z XVIII wieku. Oglądaliśmy budynki uniwersyteckie z placem uniwersyteckim oraz stary gmach uczelni, w którym obecnie znajduje się administracja. Godny podziwu był też most na rzece Neckar zwany Karl-Theodor Brücke. Wieczorem spotkaliśmy się na pożegnalnej kolacji z koordynatorami projektu i dyrektorem szkoły Otterstein. Trudno było rozstać się po tylu wspólnie spędzonych chwilach, ale pracę przy projekcie będziemy wspominać bardzo dobrze. Nowe przyjaźnie, nowe miejsca, mnóstwo emocji – tego z pewnością nie da się zapomnieć.

W piątek musieliśmy opuścić pokoje hotelowe przed godziną 10.00 rano, a więc po zostawieniu bagaży w hotelu, udaliśmy się na ostatnie zakupy i spacer nad rzeką. Z pewnością jest to miasto pełne zieleni, parków, miejscem, gdzie można odpocząć.

Nasza wyprawa zakończyła się w sobotę rano 7.06. Wracaliśmy pełni wrażeń, mając przed oczami Pforzheim, naprawdę urocze miasto, które warto odwiedzić i spędzić tam trochę czasu.

Meeting in Pforzheim in Germany 1 – 7.06.2014

From our diary....

Our trip to Pforzheim started on Sunday, 1st June in Katowice. We took a bus from “Sindbad’ company and we reached our destination place on Monday, 2nd June, at 11 a.m after seventeen hours’ journey. We had a reservation there in the hotel called “Europa” where we stayed. The weather was nice and sunny, so after some rest, we went for dinner and the first walk around the town centre. In the evening we had a special dinner with all the Comenius partners in the restaurant near the hotel.

Tuesday morning we spent in two German schools Ottersteinschool and Bohrainschool. We were kindly welcomed by the headmasters, teachers and students. We had a coffee break in Ottersteinschool, but in Bohrainschool we were asked to prepare a typical German lunch together with teachers and students from that school. We cooked spatzle, a kind of dish similar to our noodles. It was a great fun to be able to prepare it in three different ways. The lunch was excellant. Everybody said it was delicious! In the afternoon there was an official final meeting summarising the project, we saw a wonderful music show and some computer presentations about Comenius WOW. In the evening the headmaster of the Ottersteinschool invited us for a walk around the city. Pforzheim by night was an impressive view.

On Wednesday we went for a trip to Vaihingen. We visited a typical German town with many medieval buildings. We saw beautiful houses, a protestant church, ramparts and tiny city streets. The next sweet point of our day was a visit to the museum of sweets in Kleinglattbach. Of course we did some shopping preceded by atasting.

Thursday was the day when we visited Heidelberg. It is a well known tourist attraction, there is the oldest university in the whole Germany which was founded in 1386. We saw there a Gothic and Renaissance castle from the XIIIth century with the biggest wine barrel in the world, a market square with a Gothic church and a town hall from the XVIIIth century. We saw university buildings with the university square and the oldest part of the uni which is the administration place now. Next we went to see a famous bridge on the Neckar River called Karl-Theodor Brücke. In the evening we had a good bye dinner with all the coordinators of the project and the headmaster of Ottersteinschool. It was hard to say good bye after all this time, but we will remember the work on this project very well. New friends, new places, plenty of emotions – surely one cannot forget it.

On Friday we had to leave our hotel rooms before 10 o’clock in the morning, so after leaving our suitcases in the hotel we went to do final shopping and for a walk along the river. It is surely the city full of plants, parks and the place where people can rest.

Our journey finished on Saturday morning on 7th June. We were coming back full of memories, having in mind Pforzheim – a lovely city, worth visiting. Everyone should spend some time there.

Piknik rodzinny

Bobolice – 21.03.2014r.

21 marca, czyli w piątek, odbyła się wycieczka w ramach programu Comenius.

Wraz z nauczycielami i uczestnikami programu z Włoch, nasi uczniowie mieli okazję zwiedzić średniowieczny zamek Bobolice.

Wrażenia? Niesamowite! Przewodnicy pozwolili nam się przenieść w czasie i pokazać życie naszych przodków. Legendy o właścicielach zamku - braciach Bobolu i Mirze, wyraźnie  urzekły naszych gości z Włoch!

Bobolice – 21st March, 2014

Together with our teachers and visitors from Italy our students had a chance to visit the medieval Castle in Bobolice.

Impressions? Simply amazing! Guides allowed us to go back in time and showed us how our ancestors used to live. The legends about the owners of the castle - brothers Bobol and Mir, clearly amazed our guests from Italy!

Będzin – 20.03.2014r

W czwartek miała miejsce wycieczka do Będzina. Brało w niej udział około 32 osoby, w tym dwudziestu uczniów programu międzynarodowej wymiany Comenius . Byli to Słowacy, Niemcy, Włosi i uczniowie z Malty. Celem naszej wycieczki było zwiedzanie średniowiecznego zamku z XIII wieku oraz podziemi miasta. Zamek ten to średniowieczna budowla obronna, wzniesiona przez Kazimierza Wielkiego w systemie tzw " Orlich Gniazd" na wzgórzu nad rzeką Czarna Przemszą. Wielokrotnie niszczony i odbudowany w 1956r w stylu neogotyckim .

Po przybyciu na miejsce podzieliliśmy się na dwie grupy . Jedna zwiedziła zamek, a druga Podziemia Będzińskie, wcześniej zamknięte dla odwiedzających. Od 2013 r stały się ważnym punktem miejscowych wycieczek. Zwiedzanie zakończyliśmy około godziny 13;30 . Następnie późnym popołudniem całą naszą grupą wybraliśmy się na kręgle do parku wodnego Nemo, gdzie miło spędziliśmy czas .

Będzin 20th March,2014

On Thursday there took place a trip to the city of Będzin. There were about 32 people, including twenty students from international exchange program Comenius. They were Slovaks, Germans, Italians and students from Malta. The purpose of our trip was a visit to the medieval castle from the XIIIth century and the underground city of Będzin. This castle was a medieval defensive part built by Kaziemierz Wielki in the system of the so-called " Eagles' Nest " on the hill above the river Czarna Przemsza. It was repeatedly destroyed and rebuilt in 1956 in neo-Gothic style.

When we arrived we split into two groups. One group visited the castle, and the other one the undergrounds of Będzin, previously closed to visitors. From 2013 it became an important point of local tours. Our tour finished at about 1.00p.m.

Then in the late afternoon our whole group went bowling to the aquapark Nemo where we had a good time.

Kraków – 19.03.2014 r.

Nauczyciele i uczniowie  przygotowali dużo ciekawych atrakcji dla gości. Jedną z nich była wycieczka do Krakowa.

19 marca o 8 rano odebraliśmy naszych gości z hotelu i wyruszyliśmy w drogę.

Gdy dotarliśmy na miejsce, rozpoczęliśmy zwiedzanie.

Zaczęliśmy od historycznej części miasta, gdzie mogliśmy zobaczyć ziejącego ogniem smoka Wawelskiego.

Zwiedziliśmy Katedrę Wawelską, a także mieliśmy okazję zobaczyć Dzwon Zygmunta, który znajduje się w Wieży Zygmuntowskiej. Podziwialiśmy też stamtąd panoramę Krakowa.

Podczas zwiedzania towarzyszył nam pan przewodnik mówiący w języku angielskim, tak aby nasi goście mogli wszystko zrozumieć Opowiadał on nam ciekawe historie o zwiedzanych zabytkach.

Potem wybraliśmy się na Rynek Główny, gdzie mieliśmy czas, aby coś zjeść i kupić pamiątki.

Od przewodnika dowiedzieliśmy się, że pod ziemią Rynku Głównego, na głębokości kilku metrów, krył się prawdziwy skarbiec wiedzy o przeszłości Krakowa.

Aby go odkryć, wystarczyło zejść do Podziemi Rynku.

Podziemna ekspozycja prezentowała nie tylko bogatą historię Krakowa, ale też związki, jakie łączyły to miasto z najważniejszymi w średniowiecznej Europie ośrodkami handlu i kultury. Odwiedzając wystawę „Śladem europejskiej tożsamości Krakowa”, można było poczuć atmosferę panującą w średniowiecznym mieście. Wystawę wzbogacały ponadto ciekawe makiety oraz multimedia w postaci ekranów dotykowych, hologramów i filmów dokumentalnych wyświetlanych w specjalnie do tego celu zaaranżowanych pomieszczeniach piwnic pod Sukiennicami.

Następnie poszliśmy zobaczyć wnętrze pięknego Kościoła Mariackiego, znajdującego się na Rynku Głównym, a będącego jednym z najbardziej znanych zabytków Krakowa,a także Polski.

Zobaczyliśmy również element średniowiecznego budownictwa obronnego Barbakan, pomnik Adama Mickiewicza, Sukiennice oraz piękne kamienice, otaczające Rynek.

Na sam koniec wycieczki wybraliśmy się  do pijalni czekolady Wedla.

Około 18.00 zmęczeni, lecz bardzo zadowoleni, rozpoczęliśmy powrót do Dąbrowy Górniczej.

Pomimo tego, że pogoda nie była najładniejsza, to wszyscy byli bardzo zadowoleni z wycieczki.

Cracow -19th March,2014

Teachers and students prepared a lot of interesting attractions for visitors. One of them was a trip to Cracow. On March, 19 at 8 a.m. we picked our guests up from the hotel and hit the road. We started from the Wawel Castle where we could see the fire-breathing dragon of Wawel.

We visited Wawel Cathedral and also had the opportunity to see the Sigismund Bell, which is located in the Sigismund Tower. From the Tower we admired the panorama of Cracow.
During the tour we were accompanied by a guide who spoke English,
so our guests could understand all he told us about an interesting history of the visited monuments.

Then we went to the Main Market where we had some time to eat and buy souvenirs.

We learned that the underground of the Main Market was located at the depth of several meters. There was a treasure trove of knowledge about Cracow’s past.

To discover it, we just went down to the Main Market’s underground. The underground exhibition presented the rich history of Cracow that bounded the city with the most important centers of medieval Europe as far as trade and culture was concerned.

Visiting the exhibition "Tracing European identity Cracow", you could feel the atmosphere of the medieval market.

The exhibition was enriched by  interesting models and multimedia in the form of touch screens, holograms and documentary films displayed in a specially arranged rooms in the cellars under the  Cloth Hall ( Sukiennice ).

Then we saw the inside of the beautiful St. Mary’s Basilica, which was also in the main square and was one of the most famous sights of Cracow and Poland.

We also saw a part of the medieval defensive construction Barbican, the monument of Adam Mickiewicz, Sukiennice,  and the surrounding beautiful houses.

At the very end of the tour we went to drink some chocolate in Wedel chocolate rooms.

About 6 p.m, tired but very happy we started our way back to Dąbrowa Górnicza.
Although the weather was not the best, we were all very pleased with the tour.

DĄBROWA GÓRNICZA

Welcome our Comenius friends!

Dnia 18.03.2014  w godzinach porannych, wraz z naszymi gośćmi udaliśmy się do Urzędu Miasta, gdzie odbyło się specjalnie przygotowane dla nas spotkanie w sali konferencyjnej. Zaprezentowano wszystkim informacje o naszym mieście i obejrzeliśmy prezentację multimedialną promującą Dąbrowę Górniczą.

Potem udaliśmy się nad jezioro Pogoria III, aby pokazać naszym gościom urokliwy zakątek naszego miasta.

Kolejnym punktem programu było zwiedzanie naszej szkoły połączone  z zaprezentowaniem sylwetki polskiej bohaterki projektu – Królowej Bony oraz zabytków Krakowa, który mieliśmy zwiedzać następnego dnia.

W godzinach popołudniowych mieliśmy okazję uczestniczyć w oficjalnym powitaniu naszych nowych przyjaciół z Malty, Słowacji, Niemiec i Włoch. Spotkaliśmy się o godz.17 na szkolnej sali gimnastycznej. Pojawiło się całe grono pedagogiczne i uczniowie z wszystkich klas. Spotkanie otworzyła swoim występem Daria Pluta, która grając na flecie wzruszyła wszystkich gości. Następnie pojawili się prowadzący całą uroczystość – Nicolina Cieślik oraz Wojciech Woźniak, który tłumaczył wszystko na język angielski. Zaprezentowano nasz tradycyjny taniec – polonez i zaproszono gości do tańca. Występy naszych kolegów były nadzwyczajne. Ania Jurkiewicz, Daria Krawczyk, Weronika Krzykawska, Paulina Ciuba, Weronika Michalik, Sandra Jankowska, Dominika Karolczyk, Sonia Rakoczy zachwyciły nas swoim głosem. Uczennica I klasy Marta Latos grała na gitarze. Aby zachęcić zagranicznych przyjaciół do wspólnej zabawy, Dominika Karolczyk uczyła ich tekstu krakowskiej piosenki ,,Lajkonik”. Na koniec części artystycznej Paulina Migurska oraz Sara Buraczewska zaprezentowały własny układ tańca nowoczesnego. Potem wszyscy zostali zaproszeni na obiad oraz wspólną dyskotekę.

On 18th March 2014 in the morning, we went to the Town Hall together with our guests, where we had a meeting in the conference room especially prepared for us. There was presented some information on our city and we could see a computer presentation promoting Dąbrowa Górnicza.

Then we went to Pogoria III lake to show this charming place to our guests.

Next we went to visit our school; we also presented the figure of our Comenius heroine – Queen Bona and the monuments of Cracow which we were to visit the next day.

In the afternoon we could oficially welcome our new friends from Malta, Slovakia, Italy and Germany. We met at 5p.m in our school gym. There were our teachers and students from different classes. The show started with the solo concert of our schoolmate Daria Pluta who was playing the flute. Next we could see the couple conducting the whole meeting – Nicolina Cieślik and Wojciech Woźniak who translated everything into English. We presented our traditional dance – polonez and our guests were invited to take part in it. The performance of our mates was extraordinary. Ania Jurkiewicz, Daria Krawczyk, Weronika Krzykawska, Paulina Ciuba, Weronika Michalik, Sandra Jankowska, Dominika Karolczyk, Sonia Rakoczy enchanted us with their voices. The student from the first form – Marta Latos played the guitar. To encourage our foreign friends to enjoy our meeting, Dominika Karolczyk taught them the text of the folk song “Lajkonik”. Finally, Paulina Migurska  and Sara Buraczewska showed their modern dance. Then everybody was invited to dinner and disco.

Spotkanie w Polsce 17 – 21.03.2014r.

Po naszych wizytach we Włoszech, na Malcie, w Słowacji, przyszedł czas na spotkanie wszystkich partnerskich szkół u nas w Polsce.

Przygotowania do tego wydarzenia trwały już od grudnia ubiegłego roku. Chcieliśmy, aby wszystko było dopracowane i staraliśmy się zaplanować dla naszych gości ciekawe spotkania i wycieczki.

After our visits in Italy, Malta and Slovakia there was time for the meeting of our all Comenius partner schools in Poland.

The preparations for this event have been lasting since December 2013. We wanted to have everything prepared perfectly and we tried to plan interesting meetings and trips for our guests.

OŚWIĘCIM - AUSCHWITZ

Dnia 17.03.2014r. wspólnie z naszymi gośćmi z Włoch zwiedzaliśmy muzeum Auschwitz. W strugach deszczu odwiedziliśmy obóz I i II. Nasi przyjaciele w powadze i zamyśleniu zwiedzali były obóz zagłady, nie dowierzając, że „ludzie ludziom zgotowali ten los”. Największe wrażenie zrobił film dokumentalny kręcony w dniu wyzwolenia obozu oraz komory gazowe. Muzeum w Oświęcimiu jest swego rodzaju cmentarzem wojennym, gdzie poniosły śmierć miliony ludzi.

On 17th March 2014, together with our guests from Italy we visited Auschwitz. In the pouring rain we visited the camp I and II. Our friends explored the former death camp in seriousness and thoughtfulness, not believing that "people could do this to people". The biggest impression was made by a documentary film showing the liberation of Auschwitz Camp and the gas chambers. Auschwitz Museum is a kind of a war cemetery, where millions of people died.

SPOTKANIE W KOSZYCACH 05.10 – 09.10. 2013 r.

czyli, śladami dobrego wojaka Szwejka i bohaterów polskiej komedii „CK Dezerterzy”…

Dzień pierwszy, 5 października

Wstaliśmy dość wcześnie sobotniego poranka, aby pożegnać uśpioną Dąbrowę i rozpocząć ekscytującą podróż do Koszyc. Podróż nie trwała długo (około 4 i pół godziny) i należała do bardzo przyjemnych.

Po zameldowaniu się w hotelu Garni Akademia, sam pan dyrektor słowackiej szkoły oprowadził nas po Starym Mieście i pokazał najważniejsze zabytki Koszyc. Za jego rekomendacją popołudnie spędziliśmy w najlepszej kawiarni w mieście smakując różnego rodzaju kawy i lokalne ciasta. Aromat rozchodził się po całej głównej ulicy.

Podczas kolacji poznaliśmy uczniów i nauczycieli z naszych partnerskich szkół. Po posiłku poszliśmy zobaczyć „Białą Noc”. „Biała Noc” to wydarzenie kulturalne, które promuje w niezwykły sposób nowoczesnych artystów-projektantów ze Słowacji. Punkty z dziełami projektantów były usytuowane w różnych miejscach w mieście.

Dzień drugi, 6 października

Po niedzielnym śniadaniu poszliśmy oglądać „Międzynarodowy Maraton Pokoju”. Jest to drugi największy maraton na świecie po maratonie organizowanym w Bostone. W tym roku około 30 tysięcy biegaczy wzięło udział w tym wydarzeniu. Zrobiliśmy mnóstwo zdjęć uczestnikom biegu. Następnie udaliśmy się do Muzeum Techniki, gdzie obejrzeliśmy wystawy różnych urządzeń i narzędzi pracy. Kolejnym punktem w programie było Muzeum Lotnictwa, gdzie widzieliśmy różne samoloty: myśliwce, bombowce i pasażerskie. Zwiedziliśmy jeden z hangarów, gdzie trzymane są stare samochody, które kiedyś jeździły po słowackich drogach.

Dzień trzeci, 7 października

Odwiedziliśmy Ratusz i spotkaliśmy się z Merem Koszyc-Barcy, który oprowadził nas po pałacu, w którym kiedyś mieściła się szkoła weterynaryjna. Po spotkaniu udaliśmy się do obecnego budynku szkoły. Zostaliśmy oprowadzeni po klasach. Największą atrakcją były dwa kucyki, wąż boa, piesek pokazujący sztuczki cyrkowe na podwórzu, króliki w klatkach, owce i kozy. Następnie udaliśmy się do szkolnej auli, gdzie zorganizowano spotkanie ze słowacką bohaterką programu, panią Ewą Siracką. Odpowiadała ona na pytania o prowadzoną działalność charytatywną i jej organizację „Liga przeciw rakowi”. Pani Siracka towarzyszyła nam podczas obiadu w hotelu.

Dzień czwarty, 8 października

Wstaliśmy wczesne i wyruszyliśmy na wycieczkę do Jaskini Aragonitowej. Po drodze podziwialiśmy piękne Tatry i zamki na wzniesieniach. Jaskinia okazała się być miejscem tyleż zimnym co fascynującym. Zwiedziliśmy kilka grot pełnych aragonitu. Aragonit to minerał powstający w procesie filtracji wody. Poprawia on ph wody w zbiornikach utrzymując go na poziomie zbliżonym do naturalnego. Byliśmy zachwyceni tym co zobaczyliśmy i rozczarowani brakiem możliwości robienia zdjęć.

Dzień piąty, 9 października

Ostatni dzień rozpoczęliśmy od zapakowania bagaży i finałowego śniadania. Ponieważ pogoda wciąż dopisywała, udaliśmy się na ostatni spacer po Starym Mieście. Wpadliśmy na lunch do pizzeri „Bella Trieste” jeszcze. Następnie ruszyliśmy w stronę hotelu, gdzie czekał na bus.

5th October, SATURDAY

We got up very early on Saturday morning to say goodbye to sleeping Dabrowa and to begin our exciting journey to Kosice. The travel didn’t last long (around four and a half hours) but seemed to be very pleasant. After the check-in at the Garni Hotel Akademia, the Slovakian school Principle himself  toured us round the Old Town and showed the most significant historical places of Kosice. Following his recommendation we spent the afternoon in the best café tasting different brands of coffee and the local cakes. The aroma spread down the main street. During the dinner  we met the students and the teachers from the other partner schools. After the meal we went to see 'The White Night'.  'The White Night' is a cultural event which promotes modern art designers from Slovakia, but in a very untypical way. The points with the designers’ masterpieces were situated in many parts of Kosice.

6th October, SUNDAY

After the Sunday breakfast, we went to watch 'The International Marathon”. This is the second largest marathon in the world after the Boston one. This year about 30 thousand runners participated in it. We took a lot of pictures of the marathon runners. Then we visited 'The Technique Museum' where we were watching  the displays of  machines and work tools.  The next point of the program was a visit to 'The Museum of Aviation' where we saw different planes: fighters, bombers and passenger planes. We also visited the hangar where old cars, which were driving along the Slovakian roads in the 20th century, are kept.

7th October, MONDAY

We visited the Town Hall and we met the Mayor of  Kosice-Barca. He showed us the palace where once the Veterinary School was located. After the visit we went to the current Veterinary School building. We were toured around the classrooms. The greatest attractions were two ponies, the boa snake, the dog showing tricks in the playground, the rabbits in the cages, the sheep, and the goats. Then we moved back to the school audience hall where the meeting with Eva Siracka, the Slovakian heroine, was arranged. She answered some questions about her charity work and her organization 'League against cancer'. Mrs. Siracka  accompanied us for dinner to the hotel.

8th October, TUESDAY

We woke up early and set off towards the Aragonite Cave. On the way we admired the beautiful Tatras and  the castles placed on the hills. The cave was absolutely fascinating but cold. We entered a few chambers, full of aragonite. The aragonite is a kind of mineral formed in the process  of water filtration. It is used for keeping the ph tanks close to its natural level. We were amazed by the views and disappointed by  the fact that we couldn't take any pictures.

9th October, WEDNESDAY

The last day started with packing up our suitcases and the final breakfast in the hotel restaurant. Because of  good weather,  which we still enjoyed, we left the hotel and had a walk around The Old Town. We dropped in “Bella Trieste” Restaurant to have some pizza. Then we rushed towards the hotel where the bus was waiting for us.

Bona Day

5 czerwca 2013r. w naszej szkole odbyły się zajęcia warsztatowe w ramach projektu Comenius – WOW. Tematem przewodnim spotkania była Bona – nasza polska bohaterka projektu.
    Po rozpoczęciu warsztatów głos zabrała p. prof. Małgorzata Zaporowska, która przybliżyła nam postać Bony w literaturze polskiej. Pani profesor pokazała nam jak renesansowi twórcy przedstawiali królową i jak jej postać postrzegana jest współcześnie.
    Fakty historyczne to już specjalność p. prof. Piotra Bieńkowskiego, który w ciekawy sposób opowiedział nam o Bonie jako kobiecie sukcesu, doskonałym polityku, aczkolwiek też osobie kryjącej wiele tajemnic.
    Cześć poświęcona wykładom podsumowana została krótkim testem wiedzy o naszej władczyni, który wygrały dwie klasy: Ib i IIa, uzyskując 9,5/10.
    Potem przyszedł czas na działanie z naszej strony. Na początku obejrzeliśmy prezentacje przygotowane przez uczniów naszej szkoły. Wzięły one udział w konkursie. Zwyciężyły dwie uczennice klasy Ib: Katarzyna Szymańska i Magdalena Krupa.
    Kolejnym wyzwaniem artystycznym dla nas było przygotowanie plakatów promujących osobę królowej lub też Dzień Bony – Bona Day,  w naszej szkole.
    Było to ciekawe wydarzenie w naszej szkole, wydarzenie, które długo będziemy pamiętać.
    Dziękujemy wszystkim nauczycielom i uczniom za współpracę.

Bona Day

On 5th June 2013 there was a Comenius worshop in our school, connected with the WOW project.
    At the begining there was a lecture prepared by Mrs Małgorzata Zaporowska who showed us the person of Bona in the Polish literature. She also described the way the Queen was presented by the Renaissance writers and how she is seen nowadays.
    Historical facts about Bona were specially prepared by Mr Piotr Bieńkowski who presented them in a very interesting way. He told us about the Queen as a woman of success, a perfect politician, but also as a mysterious woman.
    After the lectures there was a short test checking our knowledge about the ruler. The winners were two classes: Ib and IIa. Their score was exactly 9.5 points out of 10.
    Later there was time for us to do something. First we watched computer presentations about Bona prepared by our school students. It was one of the competitions and the winners were two students: Katarzyna Szymańska and Magdalena Krupa.
    Next we were to paint posters showing our heroine or refering to the event – Bona Day.
    It was a very interesting happening in our school, the one which will be remembered for a long time. We are very grateful to all teachers and students for the cooperation.

Spotkanie w Qawrze na Malcie 13.05 –17.05.2013r

Z pamiętnika wesołego podróżnika... cd.

Nasz wyjazd na Maltę rozpoczął się 12.05 o godzinie 8.30 na lotnisku w Balicach, skąd miałyśmy samolot na wyspę. Po trzygodzinnej podróż, dotarłyśmy do nadmorskiej miejscowości Qawra, na północy Malty. Zamieszkałyśmy w hotelu Sea View, który położony był zaraz nad brzegiem morza.. Przywitała nas ładna, słoneczna pogoda, aczkolwiek było bardzo  wietrznie. Potem okazało się, że był to dość chłodny tydzień, jak na normalne warunki klimatyczne panujące na wyspie.

Pierwsze dwa dni pobytu obfitowały w zajęcia rekreacyjne. Spacerowałyśmy, poznając najbliższą okolicę, byłyśmy w parku wodnym na pokazach lwów morskich i delfinów, a także obserwowałyśmy ciekawą roślinność Malty.

We wtorek  nasi maltańscy  partnerzy projektu zaprosili nas na wycieczkę do stolicy tej uroczej wyspy – Valetty. Autokarem dotarłyśmy do miejscowości Sliema, skąd taksówką wodną dopłynęłyśmy do celu naszej wyprawy. Miałyśmy okazję dowiedzieć się kilku ciekawostek na temat tego kraju podczas projekcji filmu 5D, zwiedzić najsłynniejszą katedrę, pamiętającą tajemnicze czasy wielkich mistrzów zakonnych, a także podziwiać panoramę miasta, roztaczającą się z tarasów widokowych w ogrodach  Upper Barraka.

Środa okazała się dniem pełnym wrażeń. Po śniadaniu udaliśmy się na sąsiednią wyspę Gozo, należącą do Malty. Pierwszą część podróży odbyliśmy autokarem, później płynęliśmy około 40 minut promem. Miałyśmy tam okazję obejrzenia niesamowitych wapiennych formacji skalnych. To miejsce z pewnością podobało się wszystkim uczestnikom wycieczki, a Lazurowe Okno, niezwykła skała wyłaniająca się z morza stanowiła niewątpliwie największą atrakcję.

Z kolei w czwartek gościłyśmy w szkole partnerskiej.
Poznałyśmy nauczycieli i dyrekcję szkoły, zwiedziłyśmy pracownie, brałyśmy udział w zajęciach przygotowanych przez uczennice szkoły. Potem zostałyśmy zaproszone na lunch, podczas którego mogłyśmy spróbować typowych dań maltańskich.. Kolejnym punktem naszego programu była wizyta w wytwórni szkła ozdobnego i zwiedzanie Mdiny – „Cichego miasta”, pierwszej stolicy wyspy.

W piątek ponownie wybrałyśmy się do Valetty, zwiedzałyśmy  portową cześć stolicy i robiłyśmy setki zdjęć, aby uwiecznić to malownicze miasto.  Nasza wyprawa zakończyła się w sobotę 18.05. Wracałyśmy pełne wrażeń, mając przed oczami niezwykłą urodę niewielkiej wyspy, często nazywanej „śródziemnomorską księżniczką”.

Meeting in Qawra in Malta 13 – 17.05 2013

From our diary...

Our trip to Malta started on 13th May 2013 at 8.30 at Balice Airport from where we had our plane to Malta. After three hours’ journey we reached our destination place - a seside town Qawra. We stayed at the Sea View Hotel there. The weather was sunny, but it was extremely windy. Later we found out that it was a really cold week as for the Maltese weather.

The first two days were not very busy. We were walking along the sea, we tried to know the new town. On Monday we went to the sea park where we could see the sea lions and dolphins’ shows. We also admired plants there.

On Tuesday our Maltese hosts invited us to a trip to Valetta – the capital of the island. By coach we got to Sliema, a town situated near Valetta and by water taxi we got to the very centre of the capital town. We managed to know some interesting facts from the history of this country during the 5D film presentation at the newly opened cinema. Later we visited a famous cathedral where tourists could admire treasures of the Maltese religious orders. The most exciting part of our trip was visiting Upper Barraka Gardens from where we could admire the impressive panorama of the capital city.

On Wednesday after breakfast we went to Gozo, a nearby island. First we were travelling by coach, but later we changed for a ferry. There we could see a wonderful limestone area situated by the sea – Dwejra. The Lazure Window seemed to be the biggest attraction.

Next day we went to the Maltese school. We had a pleasure to meet the headmaster and take part in variuos activities which were really well prepared by the students and teachers of that school. Later we enjoyed lunch at school and try some delicious Maltese dishes. Then we went to the former capital - Mdina , the so called Silent City where we had a short look around and we also visited a famous glass workshop.

We spent some time in Valetta again on Friday because we really liked the city. Our Maltese adventure finished on Saturday, 18th May. This island has impressed us deeply.

Spotkanie w Cariati w Kalabrii we Włoszech
18-22.03.2013r

Z pamiętnika wesołego podróżnika...

Nasz wyjazd do dalekiej Kalabrii rozpoczął się już 17.03 o godzinie 7.00 na lotnisku w Balicach, skąd miałyśmy samolot do Rzymu. Po całym dniu podróży samolotem, autobusem, pociągiem i samochodem, finalnie dotarłyśmy do nadmorskiej miejscowości Policoro, nad Morzem Jońskim, która miała stać się naszym domem na najbliższe 6 dni. Przywitała nas wiosenna aura, aczkolwiek było dość wietrznie.

Pierwsze dwa dni pobytu obfitowały w zajęcia rekreacyjne: jeździłyśmy na rowerach, konno, brałyśmy udział w biegu na orientację, grałyśmy w siatkówkę plażową, a nawet mogłyśmy postrzelać z łuku. Miałyśmy też okazję zwiedzić muzeum archeologiczne, prezentujące wpływ kultury greckiej na rozwój tego obszaru Włoch.
 W środę nasi włoscy partnerzy projektu zaprosili nas do swojej szkoły w miejscowości Cariati. Poznałyśmy uczniów, nauczycieli i dyrekcję szkoły, zwiedziłyśmy pracownie, a nawet zostałyśmy zaproszone na wspaniały obiad, przygotowany przez uczniów i nauczycieli klas gastronomicznych. Potem zwiedzałyśmy Cariati, niewielkie, malownicze miasto, położone nad samym morzem. Mamy kilka imponujących zdjęć !!!
 Czwartek okazał się dniem obfitującym w różnorodne atrakcje. Rano zaproszono nas na godzinny rejs wzdłuż wybrzeża Kalabrii, a po obiedzie miałyśmy okazję udać się do miasta Matera, wpisanego na listę UNESCO. Miasto to powstało kilkaset lat wcześniej, a ludzie zamieszkiwali tam w domach wydrążonych w litej skale. To miejsce z pewnością podobało się wszystkim uczestnikom wycieczki.
 W piątek i sobotę zwiedzałyśmy portowe miasto Bari, gdzie w jednym z kościołów została pochowana Bona Sforza - bohaterka naszego projektu. Miałyśmy też okazję zobaczyć Rzym nocą, co niewątpliwie stanowiło dużą atrakcję.
 Nasza wyprawa zakończyła się 24.03 i obfitowała w wiele przygód.
Włochy to z pewnością piękny kraj.

Meeting in Cariati in Calabria in Italy 18 - 22.03.2013

From our diary....

Our trip to a distant Calabria started on 17th March at 7 o'clock at Balice Airport. We had a plane to Rome there. After a whole day journey by plane, bus, train and car we finally reached a seaside town Policoro on the Jonian Sea. We were to live there for 6 days. The weather was quite nice, but it was a bit windy.

The first two days of our stay were full of  sports activities: we were riding bicycles, on horses, playing volleyball and we even practised archery. We also visited an archeological museum in Policoro presenting influnce of the Greek culture on this area of Italy.

On Wednesday our Italian hosts invited us to their school in Cariati. We met students, teachers and the headmaster of this school. We visited classrooms and even had a chance to try some Italian dishes during a delicious lunch prepared by Italian students and teachers. Later we went to the town of Cariati to see it. We have some impressive photos!!!

On Thursday we had a short sea voyage around the Calabria coast and in the afternoon we went to Matera - an ancient city built on rocks. It is on the UNESCO list of wonders. We liked it very much.

Friday and Saturday we spent visiting Bari and Rome. In Bari we could see the grave of Bona Sforza - our project heroine. Visiting Rome at night was a real attraction, too.

Our journey finished on 24th March. We must admit that Italy is a really beautiful country.

Emblemy projektu

Każda szkoła została zobowiązana do przygotowania specjalnego znaczka, który byłby reprezentatywny dla danego kraju i bohaterki projektu. Uczniowie naszej szkoły przygotowali kilka propozycji, które zostały w sposób profesjonalny opracowane przez firmę graficzną.

Znaki te są wykorzystywane przy większości produktów projektu, ale jeden z nich będzie  umieszczony  na okładce książki.

Each school taking part in the project was obliged to prepare a special emblem which would be representative for each country and for each heroine. Students from our school prepared a few proposals. They were professionally prepared by a graphic company.

These emblems are used as signs of the project products.